mei 18, 2021

‘We hebben ervaren dat we heel veel lieve klanten hebben’

Nu heel voorzichtig het ‘normale’ leven in zicht lijkt, dient de vraag zich aan: hoe is het met ons winkelhart? Kunnen ondernemers herstellen? Of juist investeren? Is er nog ruimte voor nieuwe concepten? BennekomSamen bezoekt de komende tijd een aantal ondernemers. We starten met Gerrit Geels van Geels Woonwarenhuis, een bedrijf dat al sinds 1957 actief is in Bennekom

Hoe gaat het? 

‘Gezien de omstandigheden zijn we toch eigenlijk best tevreden. Sinds het moment dat we echt dicht moesten -in december 2020- hebben we natuurlijk best wel wat omzet ingeleverd. Maar vorig jaar was voor ons wel een heel goed jaar. Er worden veel woningen verkocht en veel mensen willen hun woning opknappen. Daar profiteren wij ook van. Met name onze afdelingen Colors at Home en Baderie zijn heel erg druk.’

Hoe hebben jullie ingespeeld op alle maatregelen? 

Vorig jaar februari zagen we de bui eigenlijk al een beetje hangen. We hebben toen drie scenario’s uitgewerkt: volledige sluiting, gedeeltelijk open of helemaal open met maatregelen. Daardoor waren we direct goed voorbereid. De online verkoop hebben we opgeschaald en dat gaat ook echt heel erg goed. Sowieso hebben we vorig jaar heel goed gedraaid en konden we een buffer opbouwen. Deze is sinds het moment dat we in december helemaal dicht moesten alleen wel weer fors geslonken. We zijn blij dat we nu weer -onder voorwaarden- open mogen. Nee, wij moeten niet klagen. Als je een bedrijf hebt in de horeca of reisbranche, dan heb je het echt veel lastiger.’

Wat heb je als ondernemer geleerd van de coronacrisis? 

‘Het heeft me laten zien dat we kwetsbaar zijn. Eigenlijk kwetsbaarder dan ik dacht. We hebben zoiets nog nooit meegemaakt. Tegelijkertijd maakt het je ook creatief. We zijn met Baderie en Colors at home overgeschakeld op online advies of we gaan naar de klanten toe. We zien ook dat dit weer leidt tot extra opdrachten. Door intensiever contact met onze klanten kunnen we mensen attent maken op het feit dat we naast badkamers bijvoorbeeld ook een op maat gemaakte schuifdeurkast kunnen leveren. Het zorgt voor kruisbestuivingen. Ik zie ook dat de band tussen de medewerkers, die we gelukkig allemaal aan het werk hebben kunnen houden, verstevigt. Zeker in de periode dat we dicht waren, konden we voor het eerst gezamenlijk lunchen. Telkens nam iemand anders wat lekkers mee. Echt heel positief. En verder hebben we ervaren dat we heel veel lieve klanten hebben. Zo mooi om te zien dat mensen iets kwamen brengen om ons een hart onder de riem te steken of die juist iets bij ons kopen omdat ze het belangrijk vinden dat er winkels in Bennekom blijven.’ 

Denk je dat dat lokaal kopen hierdoor een impuls krijgt?

‘Dat is wel het geluid dat ik hoor. Natuurlijk wordt er online ook veel gekocht, maar we zien toch ook dat veel mensen bewust lokaal kopen. Ik denk dat wel dat zo blijft. Net zoals ik denk dat het winkelen op afspraak een blijvertje kan zijn in de vorm van private shopping.’ We merken dat heel veel mensen dat erg waarderen.’ 

Hoe kijk je naar de toekomst van het Bennekomse winkelhart? Er staan best wat panden leeg… 

‘Dat is zeker zo en we hebben in Bennekom al heel veel leuke winkels. Het zal best lastig worden om die leegstaande winkels nog duurzaam in te vullen. Het is wel mooi om te zien dat leegstaande panden nu worden ingevuld door bijvoorbeeld de Kunstfactorij waar exposities zijn en workshops kunnen worden gehouden. Het zou mooi zijn als dit soort initiatieven ook gesubsidieerd kunnen worden, zodat de ruimtes een duurzame bestemming krijgen. Om eventueel nieuwe huurders te krijgen, ben ik ook van mening dat we in Bennekom nog eens goed naar het parkeerbeleid moeten kijken. Ik ben een voorstander van de invoering van ‘blauwe zones’, zoals dat in Lunteren ook is gedaan. Daarmee zorg je ervoor dat er meer ruimte komt voor winkelend publiek.’ 

Is er ook ruimte voor meer samenwerking tussen de ondernemers?

‘Ik heb de afgelopen maanden wel eens moeten denken aan een idee waar we een aantal jaren geleden collectief heel druk mee zijn geweest. Het ging om een app waarbij we als ondernemers met elkaar een belevingsplatform zouden vormen. Daar hadden we nu best veel aan gehad. Mensen hadden dan simpel via de app bij lokale winkeliers kunnen bestellen. En als je dan nog verder denkt dan hadden we bijvoorbeeld gezamenlijk de bezorging kunnen oppakken. Nu rijden we allemaal achter elkaar aan. Dat is gewoon jammer. Maar ik denk ook dat we individueel veel meer kunnen samenwerken. Toen we even heel veel sneeuw hadden, werden we gebeld door Edwin en Astrid Holtrop van de PLUS met de vraag of wij bij hen in de winkel geen sneeuwschuivers konden verkopen. Wij mochten toen natuurlijk niet open, maar mensen hadden wel dringend behoefte aan dat soort spullen. Een medewerker van PLUS was op dat idee gekomen. Binnen een uur was het geregeld en stonden de sneeuwschuivers in de winkel. Zulke samenwerkingen zijn prachtig en smaken naar meer. Ik kijk ook uit naar het moment dat er in Bennekom weer activiteiten zijn, zoals Lekker Bennekoms. Lekker vrolijk met een beetje muziek. Ik kan niet wachten.’ 

One thought on “‘We hebben ervaren dat we heel veel lieve klanten hebben’

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *