Ook supermarkt PLUS Edwin en Astrid Holtrop ontkwam in de eerste week van de Corona-crisis niet aan de hamsterwoede. Maar inmiddels is de rust enigszins weergekeerd. Enigszins: want het is nog altijd behoorlijk druk in de winkel en vooral het bezorgen van de boodschappen heeft een enorme vlucht genomen.
Tussen alle drukte door bellen we even met Edwin Holtrop. Samen met zijn team heeft hij de boel aardig op de rit. ‘Na de eerste persconferentie van Rutte wisten ook wij niet wat er gebeurde. Maar gelukkig is de situatie weer enigszins normaal. Het is een situatie die ons allemaal overkomt. We hebben ons hier niet op kunnen voorbereiden en we moeten er met z’n allen doorheen.’
Om klanten en medewerkers zo goed mogelijk te beschermen heeft de supermarkt tal van maatregelen genomen. Variërend van extra schermen bij de kassa’s tot en met het grondig reinigen van de handvatten van de winkelwagentjes na gebruik. Ook is de supermarkt gestopt met de zelfbediening bij de verse broodjes en is de sinaasappelpers buiten werking. Verder draagt het voltallige personeel handschoentjes. Klanten mogen de winkel alleen betreden met een winkelwagentje. Enerzijds omdat gebruik van een winkelwagentje afstand schept, maar het helpt ook om in te schatten of het in de winkel niet te druk is. ‘We mogen 140 klanten tegelijkertijd in onze winkel hebben en hebben dus ook precies 140 winkelwagentjes beschikbaar. Zo kunnen we voorkomen dat het te druk wordt’, vertelt Edwin.
Extra maatregelen
De komende dagen neemt de supermarkt nog extra maatregelen. ‘We installeren een mobiele wastafel, zodat mensen hun handen kunnen wassen. Onze vakkenvullers krijgen nog reflecterende hesjes waarop klanten wordt gevraagd om de anderhalve meter afstand in acht te houden. Iedere medewerker mag de klanten daar ook op aanspreken. Maar ik moet zeggen dat verreweg het grootste deel van onze klanten zich daar al keurig aan houdt.’
De grootste uitdaging is momenteel om de boodschappen te bezorgen. De eigen elektrische bestelwagen, maar ook de bestelbussen van ondernemers Henri’s Stekje en het Edese restaurant Willy’s2go worden maximaal ingezet om de stroom bestellingen te verwerken. ‘Constant zijn er zes tot acht mensen bezig om alle bestellingen te verzorgen. Omdat wij vanuit onze winkel alle bestellingen verwerken, zijn we wel flexibel. Soms is het niet meer mogelijk om nog te bezorgen in een tijdvak, maar kunnen mensen hun bestelling dan nog wel ophalen bij ons ophaalpunt. We proberen iedereen zo goed mogelijk te helpen.’
Zondag
PLUS Edwin en Astrid Holtrop is vooralsnog niet van plan om in deze crisistijd de winkel op zondag te openen om op die manier de drukte te spreiden. ‘We hebben wel de toestemming van de gemeente om de winkel op zondag te openen, maar zullen dit niet doen. Sowieso vraagt zo’n extra dag logistiek weer nieuwe uitdagingen, maar we willen het ook ons personeel niet aan doen. Wij vragen al zo veel van hen.’